Når du har en igangværende webshop eller hjemmeside, som du ønsker at søgemaskineoptimere yderligere, så er det faktisk her at det bliver rigtig spændende - hvis du spørger mig. Her er nemlig noget at arbejde med, Google kender din side og har givet dig nogle placeringer.
Nu skal du bare have bedre placeringer!
Jeg antager her at du har rimeligvis styr på (100% perfekt er intet) punkterne som jeg har beskrevet under SEO på nyt website. Det betyder at du har indhold (tekst/billeder/videoer) på alle dine sider, kategorier og produkter. Men også at du har gennemgået sidetitler, og at du linker naturligt mellem sider på dit website.
Tjek også lige dine sider for søgeordskannibalisering som kan være væsentlig for dine placeringer.
At søgemaskineoptimere er ikke bare content
Dét at søgemaskineoptimere bliver nu også et spørgsmål om at have et website som virker godt. Et brugervenligt website som er intuitivt og ikke har en masse dumme småfejl.
0: Har du det rigtige website system?
Inden vi går til første step, så vil jeg spørge dig; Har du det rigtige webshopsystem / hjemmesideprogram? Hvis det system dit website er bygget i ikke lever op til dine krav eller forventninger, så er det nu du skal skifte.
Ikke alle sådanne systemer er lige godt, nogle fungerer ligefrem elendigt (eller kræver meget teknisk viden). Tag konsekvensen og skift til et nyt, simpelt og moderne website system.
1: Virker dit website godt på mobiltelefoner?
Du arbejder sikkert, ligesom jeg, på en computer og derfor ser du næsten altid din egen hjemmeside eller webshop fra en computer. Tjek både dine kategorisider, produktsider, blogindlæg, kontakt-side og evt. andre sidetyper. Men tjek også hele dit købsflow fra du lægger en vare i indkøbskurven, til du har betalt.
Vær kritisk! Eller spørg din bedstemor!
Du kender din side, og ser typisk ikke alle fejl. Det er derfor jeg tilbyder kvalitetstjek af websites da jeg ved, at mine friske øjne nok er bedre end dine. Er siden overskuelig og nem at klikke rundt på? Står indholdet skævt eller forkert? Er knapper store og tydelige (nemme at trykke på)? Går bestillingen nemt?
Med andre ord: Kunne din bedstemors gigtramte fingre og mobil-uvante tilgang finde ud af at lave en ordre?
2: Indhold over folden
Kig på det indhold du præsentere dine besøgende for over folden, altså den del af siden du kan se uden at scrolle ned. Jeg ser ret mange sider hvor logo, menu og søgefelt fylder helt op til 1/3 af skærmen. Herefter følger ofte en alt for lang tekst, eller et stort billede.
Tjek alle dine sider på en mobil, og spørg dig selv om følgende:
- Ved jeg præcis hvad siden her handler om, ud fra den info (indhold) jeg kan se uden at scrolle?
- Er det indhold jeg ser afgørende for forståelsen af siden?
- Er der tydelige CTA (Call-to-action)? (købsknap, kontakt info, hop-til links mv.)
Over folden skal den besøgende blive bekræftet i at de er landet på den korrekte side. Pas på med billeder som bare stjæler plads, sæt dem ind under folden medmindre de er meget relevante.
- Kategoriside - Her skal være 1-3 korte sætninger om kategorien indhold. Herefter skal varerne komme til syne.
- Produktside - Her skal produktnavn, produktbillede være synligt, og gerne pris og lagerstatus (jo mere jo bedre).
- Blogindlæg - Kort intro til indholdet i blogindlægget. Gerne med hop-til links, hvis indlægget er langt.
- Kontakt side - Kontaktoplysninger.
3: Få et SEO-tool
I dit arbejde med at søgemaskineoptimere dit website, er du efterhånden nået til at du bør have et SEO-tool som kan finde fejl og mangler. Det må meget gerne være et SEO-værktøj som scanner din side for tekniske problemer også. Er du ikke teknisk stærk, eller har du ikke tid eller lyst til at sætte dig ind i det, så kan det være tid til at få min SEO-hjælp.
Et SEO-værktøj som scanner din hjemmeside for fejl er fremover udgangspunktet for dit arbejde med at søgemaskineoptimere din hjemmeside. Det finder typisk døde links, for store billeder, problemer med sidetitler og meta beskrivelser, sider med for lidt indhold og meget andet.
Der findes mange SEO-tools, men jeg har blandt andet nedenstående værktøjer.
Morningscore.io
Et danskudviklet værktøj som løbende scanner dit website for alt det grundlæggende SEO. Det er fornuftigt prissat, og udviklet til at søge det at søgemaskineoptimere sjovt.
- Godt til nybegynderen
- Alt er på dansk
- Gode forklaringer og hjælp at hente
👉 Prøv Morningscore gratis i 14 dage
Screaming Frog SEO-spider
Her bliver det en del mere teknisk. Der er sådan set gode forklaringer at hente derinde, men det kræver at du er rimelig godt med i teknikkerne bag at søgemaskineoptimere. Til gengæld får du utrolig meget god information!
- Masser af SEO-data at hente
- Okay forklaringer til den SEO-vante
- Teknisk krævende at bruge
👉 Prøv Screaming Frog gratis på 500 URL'er