Hav altid disse ting i baghovedet, når du laver søgeordsanalyse.
Ny side VS opdatering af eksisterende
Har du en side (kategori, blogindlæg, produkt, mv.) som ikke er højt nok rangeret og tænker; Så laver jeg da lige en side mere om emnet, så har jeg jo to. Så siger jeg - NEJ da!
Du skal opdatere den side du allerede har, ikke bare lave en ny - medmindre det er et relateret søgeord, som kan have nytte af sin egen side.
Søgeordskannibalisering
Man kommer nemt til, at have samme søgeordsfokus på mere end én side. Det kaldes at kannibalisere, når samme søgeord forsøges optimeret på flere sider. Det er selvfølgelig ikke godt, for Google kan have svært ved at vælge én.
Det kan f.eks. betyde at:
- Ingen af siderne får rigtig gode placeringer
- Den (mener du) forkerte side rangeres bedst
- At dine kunder ender på en mindre relevant side
Tjek på Google om du har en side relateret til emnet sådan: > Emne site:dinside.dk <
Longtail / søgefraser
Prøv at finde såkaldte longtail søgeord, altså søgefraser eller søgeord med mere end ét ord. Disse er ofte både mere relevant at blive fundet på, og ofte også nemmere at få en god placering på.
Det betyder ikke, at du skal glemme de brede søgeord, men derimod huske de små og mere specifikke.
Et eksempel kan være, at har du en kategori kaldet Stegepander (bredt søgeord), så beskriv også (eks.) Firkantet stegepande med riller (longtail søgeord).
Primære søgeord
Det primære søgeord er dét som siden handler om. Det kunne f.eks. være Stegepander, som i vores eks. herover, er det absolut vigtigste søgeord.
En side kan i princippet godt have 2 primære søgeord, hvis de er meget, meget tæt relateret (Stegepande & Pande).
Sekundære søgeord
Den/de sekundære søgeord er typisk her hvor du kigger på longtail søgeord og søgefraser. Det kan også være stegepande 20cm, stegepande uden håndtag og lign.
Altså søgeord som bakker dit primære søgeord op, og beskriver emnet bredere.
Gå efter "små" søgeord
Det er fristende at gå efter søgeord med flest søgninger på Google. Men er det den bedste løsning for dig?
Hvis du har en større og igangværende side med gode placeringer, så skal du have fokus på både store og små søgeord.
Men har du en mindre side, så fokuser på de mindre søgeord først! De er nemmere at få gode placeringer på, simpelthen fordi de store sites ikke magter at optimere ud fra små søgeord.
Obs! I forhold til vores eksempel med stegepander. Du skal stadig kalde din produktkategori for Stegepander, og det er stadig dit primære søgeord. Men siden skal i højere grad have tekst omkring mindre søgeord og sekundære søgeord.
Læs videre og få de værktøjer du skal bruge 👇