Først skal du have identificeret hvilke sider det drejer sig om. Så skal du have fundet ud af hvilken side der er bedst, og som du derved arbejder videre med. Til sidst skal indhold flyttes, og den sekundære side skal enten nedlægges og redirectes - eller have nyt søgeordsfokus.
1: Identificer sider med fokus på samme søgeord
Du er nødt til at kigge dine kategorier, blogindlæg og andre landingssider igennem. Ofte vil overskriften på siden afsløre om de minder om hinanden, ellers må du læse dit indhold igennem. Det er måske også en god ide, nu du er i gang, at få skabt et overblik over dine sider - lav f.eks. et Google Sheets.
Du kan også bruge Google. Lad os side du har en side med cykler, og du skal finde sider med indhold om søgeordet "Børnecykler".
Søg på Google efter: "Børnecykel" site:ditsite.dk
Her vil så dukke sider op som Google mener omhandler børnecykel (prøv også med "børnecykler").
Er der flere sider som ligner de handler om det samme?
2: Find ud af hvilken side der er bedst
Har du en webshop, så er din vigtigste landingsside oftest (forhåbentlig) produktkategorien. Men det kan også være et blogindlæg. Tjek placeringer for de forskellige sider du har, som fokuserer på samme søgeord, f.eks. i et gratis SEO-værktøj.
Tager vi eksemplet med børnecykler, og du måske har én produktkategori og 3 blogindlæg. Heraf antager vi at det ene blogindlæg ligger på plads 6, og de andre sider ligger dårligere.
Her skal du vælge din produktkategori, selvom det ikke er det som i dag ligger bedst placeret i søgningerne. Ganske enkelt fordi det giver større værdi at få kunder ind i produktkategorien, fremfor på et blogindlæg.
Har du derimod 3 blogindlæg, og ingen kategori, så skal du vælge det bedst placerede blogindlæg at arbejdere videre med.
3: Saml indhold og optimer primær side
Nu har du fundet dén primære side, og du kender de sekundære sider. På disse sider er der en mængde indhold (tekst, billeder, videoer). Det indhold som er godt, giver læseren værdi og som relaterer sig til det søgeord du arbejder med, skal gennem og bruges på den udvalgte primære side.
Jeg har normalt to indgangsvinkler til dén del af arbejdet, med at samle indhold. Enten/eller:
- Samler jeg ALT indhold på én side, og begynder at læse, slette og rette indholdet.
- Læser jeg indholdet, og skriver det hele på ny - for at undgå en stor rodebunke af usammenhængende tekst.
4: Luk og redirect eller ret søgeordsfokus på sekundære sider
Når du har samlet det gode, for søgeordet og læseren relevante indhold på den udvalgte primære side - ja, så skal de andre sider slettes eller ændres kraftigt.
Skal siderne slettes, så husk at redirecte dem til den udvalgte primære side!
Skal siderne laves om til anden søgeordsfokus, så skal du være 100% sikker på at indholdet ikke fokusere på det søgeord der hører til den udvalgte primære side.
Det kan give mening at lave en side om, hvis f.eks. du har skilt "Stegepande" og "Støbejernspande" op på to sider. Men det giver ikke mening, hvis det er "Stegepande" og "Paletknive". Der ville jeg starte på ny, altså lave en ny side dertil.
5: Så skal der ryddes op
Når du "er færdig", skal du lige huske at få ryddet det sidste op. Der kan nemt gemme sig lidt fejl fra processen, og så er det en god mulighed til lige at få genbesøgt links mv.
- Tjek om de slettede URL'er redirecter til den nye primære side.
- Find interne links til de slettede sider, og link i stedet til den nye primære side.
- Gå i Google Search Console og bed om ny gennemgang af primær side (ikke et krav, men kan speede det op).