GUIDE: Linkbuilding > Interne links, Eksterne links & Indgående links

Linkbuilding er en betegnelse for de links du har på, til og fra din side, til og fra enten din egen eller andre sider. De er vigtige for både dine besøgende, men absolut også for søgemaskinerne.

Vigtig regel: Alle links skal være relevante for emnet og passe naturligt ind i teksten. Ingen spam!

  

  • Interne links - Links fra din egen side, til din egen side
    Eks.: Fra "dinside.dk/cykler" til "dinside.dk/børnecykler"
    Herunder vist som grønne pile.
  • Eksterne links - Links fra din egen side, til en anden side
    Eks.: Fra "dinside.dk/cykler" til "Cykelmærke.dk"
    Herunder vist som orange pile.
  • Indgående links - Links fra en anden side, til din egen side
    Eks.: Fra "Cykelmærke.dk/Forhandler" til "dinside.dk"
    Herunder vist som blå pile.

Forklaring af linkbuilding med pile

Grønne pile viser interne links.
Orange pile viser eksterne links.

Blå pile viser indgående links.

Ankertekst / linktekst

Ankerteksten (også kaldet linktekst) er vigtig at forstå, og den skal du tage lidt seriøst. Dels bruger søgemaskinerne den til at forstå, hvad indholdet kan være, på den side du linker til. Dels skal dine læsere have lyst til at klikke på linket.

Ankertekst er den skrevne tekst, som gemmer på et link. Det er typisk i en anden farve, på min side er alle ankertekster grønne.

Eksempel 1: Oppe i introduktion til linkbuilding finder du 3 links gemt bag ankertekster. Disse ankertekster er interne links, selvom de kun linker videre ned af samme side.
Læg mærke til at jeg her har ankertekst "introduktion til linkbuilding", da jeg gerne vil fortælle søgemaskinerne at det netop er dét denne siden handler om. Helt specifikt her, er den den øverste sektion af siden.

Eksempel 2: Jeg tilbyder billig søgemaskineoptimering som jeg kalder for Gør-det-selv SEO, til kunder som dig selv.
Her bruger jeg ankerteksten "billig søgemaskineoptimering" da jeg vil forsætte Google at det er hvad jeg tilbyder. Jeg kunne også have linket via ankerteksten "Gør-det-selv SEO", hvilket jeg har gjort andre steder for at få variation.

Eksempel 3: Se ankerteksten som hvis du har en indholdsfortegnelse i manual. Ankerteksterne er den tekst du har i indholdsfortegnelsen, som fortæller hvad jeg kan forvente at læse om, på den pågældende side.

Forklaring af ankertekster på links

Det er ikke udelukkende selve ankerteksten som søgemaskinerne kigger på, også den tekst der omgiver linket.

"Klik her" som ankertekst
Men husk også, at du kan bruge ankerteksten til at guide kunden, f.eks. kunne jeg skrive; Få et kvalitetstjek af din webshop - Klik her og få gang i biksen. Jeg har tilføjet "Klik her", selvom det jo ikke er relevant for hverken siden eller teksten - til gengæld minder jeg kunden om at de skal se at få klikket. Gør det, hvis du føler det er relevant for linket.

Vigtige søgeord i ankertekst
I din ankertekst må du ikke inkludere pågældende sides primære og sekundære søgeord. Gør du det, vil du nemlig fortælle søgemaskinen at den side du linker over til, omhandler det søgeord - hvilket jo er forkort, for det er den side du skriver på nu, som omhandler søgeordet.
Eksempel: Du skriver tekst til en kategori med Cykler. Du skal lave et link over til din tilbudskategori, som jo har billige cykler. Naturligt vil det være at linke derover med ankerteksten "Billige cykler". Gør det ikke! Brug i stedet ankertekster som f.eks. tilbud, billigt, med rabat og lign., men undlad Cykler. Ankertekster med Cykler bør være rettet mod netop kategorien "Cykler", ikke omvendt.

  

Er du i tvivl om hvad ankertekster er? Så kontakt mig - det er vigtigt du forstår det 100%!

Interne links > Links rundt på din egen side

Interne links er de links du har fra din egen side, til et andet sted på din egen side. Det kan f.eks. være at du har et blogindlæg hvor du linker til en kategoriside eller produktside.

Interne links skal være en naturlig del af din skriveproces. Så når du skriver et blogindlæg, kategoritekst eller lign., skal du huske at linke rundt til andre sider på din egen side, som er relevant for det emne du skriver om.

Øv dig i at huske de interne links! Overdriv ikke, men lav dem naturligt, hvor du mener at besøgende kan have gavn af at læse mere, se de varer du skriver om, læse mere om et relateret emne mv.

  

Her skal der være interne links

Du skal lave interne links på ALLE sider. Altså både kategorisider, forsiden, produktsider, blogindlæg og generiske sider. Men husk at de interne links skal være relevant til emnet. Lad mig herunder komme med nogle eksempler.

Interne links på kategorisider
Når du skriver kategoritekster, kan du nemt linke ud underkategorier, vigtige mærker, relevante blogindlæg eller måske vigtige produkter.
Eksempel 1: På din overkategori dinside.dk/cykler kan du linke til din underkategori dinside.dk/cykler/børnecykler.
Eksempel 2: Men du kan også linke til fra dinside.dk/cykler til dinside.dk/sådan-samler-du-din-cykel.

Interne links på produktsider
Det er oplagt at linke ud til en produktkategori eller mærke som relaterer til varen, f.eks. ved at gøre en specifikation til et link som jeg har gjort på GrydeGuru (obs! det var et eksternt link).
Eksempel 1: På dit produkt dinside.dk/eva-trio-gryde linker du til produktkategorien med gryder.
Eksempel 2: På dit produkt dinside.dk/eva-trio-gryde linker du til mærkekategorien med Eva Trio produkter.

Interne links på blogindlæg/i artikler
Når du skriver artikler eller blogindlæg, er det om et givent emne. Der skal du naturligvis linke ind til den/de produktkategorier eller produkter som det omhandler. Men link også gerne til andre relevante artikler/blogindlæg, såfremt du har det.
Eksempel: Du skriver en artikel om at finde den rigtige racercykel til dit niveau. Link til produktkategorien racercykler. Anbefaler du også andre cykeltyper, så link naturligvis også til disse.

Opbyg også et HTML sitemap som en grundbase til intern linkbuilding.

Eksterne links > Links væk fra din egen side

Eksterne links er de links du laver på din egen siden, som sender den besøgende væk fra din side. De er super relevante i mange sammenhænge, så vær ikke bange for at lave eksterne links - når bare du gør det korrekt.

En vigtig regel er, at du praktisk talt altid skal gøre så linket åbner i et nyt vindue. Derved gør du det nemt for din besøgende at besøge den anden side du linker til, men så snart vedkommende lukker vinduet, er de tilbage på din side og kan læse videre.

Du skal naturligvis kun linke til "venlige" og relevante sider. Med det mener jeg, at du skal ikke linke til suspekte sider, spamsider eller sider som ingen relevant har, for det emne du skriver om på pågældende side.

  

Her kan der være eksterne links

Bemærk at jeg siger ikke SKAL, men KAN. Du bør linke til andre sider når det giver mening, men det skal være taktisk korrekt. lad mig komme med nogle eksempler herunder.

Eksterne links på kategorisider
Du kan oplagt linke fra mærkesider ud til den pågældende leverandørs hjemmeside. I dag er mange leverandørers sider webshops, så link evt. ind til en "Om os" side eller lign.

Eksterne links på artikler/blogindlæg
Skriver du en artikel, kan du oplagt linke til en anden side hvor du har fundet relevant information. Det kan være til en avis, offentlige sider og videns sider såsom Bolius mv. Husk at bruge sidens navn som ankertekst, så du ikke bruger vigtige søgeord.

Eksterne links på produkter
Det er meget sjældent jeg laver eksterne links på produkter. Her vil jeg helst undgå forstyrrelser af den besøgende, så det forhåbentlig bliver til en kunde. Men det kan være relevant hvis der er nødvendig info som skal gives før køb, f.eks. en væsentlig info om levering direkte fra en leverandør eller lignende.

Indgående links > Links fra andre sider til din side

At skaffe indgående links er noget af det sværeste jeg kender. I hvert fald uden at skulle betale for disse links. Det tager tid, kræver lidet kreativ tænkning og det kræver opfølgning. Men indgående links fra andre hjemmesider er vigtige, da de skal forstås som en anbefaling af dig.

Hav fokus på .dk domæner
Der er ikke noget galt i at få links fra udenlandske hjemmesider, såfremt de er relevante for dig. Er de ikke, så brug ikke tiden på dem. Hav i stedet fokus på at få links fra danske sider, enten sider på danske (et .com domæne kan godt være på dansk) eller .dk domæner.

Relevant tekst
For at et link er relevant, kræver det at den side du får linket fra er relateret til din side. Det skal forstås, at du kan sådan set godt få et link fra biler.dk selvom din hjemmesider hedder cykler.dk - så længe, at den side på biler.dk du får linket fra, handler om cykler.
Gør den ikke det, er linket ikke til skade for dig, det er bare ikke rigtig relevant.

Ankertekst / linktekst
Hvis du kan bestemme ankerteksten på linket, hvilket du jo ikke altid kan, hvis ikke du kender vedkommende som linker til dig, så gør lidt ud af det. Sørg for en relevant ankertekst. For at bruge casen fra før, så forsøg at få biler.dk til at linke til dig med ankerteksten "Cykler" eller lign. Varier ankertekster så de ikke altid er ens (Cykler, Billige cykler, Cykler fra Cykler.dk, klik her).

Dofollow VS Nofollow
Et Dofollow tag på et link fortæller søgemaskinerne at linket kan anbefales, og at de godkender dit link så at sige. Det er værdifuldt og giver dig SEO-mæssig linkværdi! Et Nofollow tag på links er ikke unormalt, og giver dig ikke på samme måde SEO-værdi. Men det kan jo stadig godt give klik - og så er det jo en form for omtale af dig!

Omtale uden link
Det har faktisk også værdi blot at blive nævnt, så længe søgemaskinen kan finde ud af at det er netop dig de menes. Et link er naturligvis bedre, men omtale er også godt. Er du frisk, kan du skrive og spørge om du kan få et link ind i omtalen. Nogle gange lykkes det.

Betalt linkbuilding
Vær meget opmærksom med hvem du vælger at købe links fra. Der er mange fælder, og det er nemt at købe sig til links som ingen værdi giver. Vælg anerkendte firmaer til det. Men først og fremmest: Start med at skaffe dig nogle basale gratis links, og sørg for at din SEO-status på din hjemmeside er rimelig først og fremmest.

Opsummering af linkbuilding

Det er et svært emne, og der kan virke til at være mange regler. Det synes jeg i hvert fald selv. Derfor vil jeg gerne sige, at er du i tvivl eller vil du have hjælp, så ræk ud til mig.

Jeg vil gerne tilbyde dig at tjekke en given side du har skrevet/opdateret, for om jeg mener den "overholder reglerne". Kontakt mig ved at trykke på knappen herunder.

Grundlæggende skal du huske at linke med fokus på dine besøgende. Giver et link mening for dem? Så gør det nok også for Google!

  

Huskeregler til linkbuilding


  • Tænk over ankertekster og brug ikke søgeord fra siden du linker fra i ankerteksten.
  • Hav interne links på alle dine sider (kategorisider, produktsider, generiske sider, blogindlæg mv).
  • Hav eksterne links hvor det giver mening, som minimum på blogindlæg/artikler.
  • Antallet af links på en side betyder mindre, men ovedriv ikke og husk at det skal virke naturligt.
  • Indgående links er vigtige, men svære. Hav tålmodighed og begynd med leverandører, blogsider og lokale sider.
  • Begynd først betalt linkbuilding (indgående) når du har en okay SEO-optimeret side.
  • Undgå døde links, især interne links, men også eksterne! Jeg holder øje med det, i mit Gør-det-selv SEO tilbud.
  • Brug alle muligheder for at linke ind til din side, også på videoer på Youtube og andre sociale medier.

Artiklen er skrevet af Steffen Andersen

Sidst opdateret: 3. jul. 2024

Det behøver ikke være så svært, at få gang i biksen 🚀
» Kontakt mig 
«

GangiBiksen.dk | Sitemap | SAMK ApS | CVR 37306223