H-tag er et HTML-tag, altså en markering som laves i dine hjemmesides eller webshops HTML-kode, som søgemaskinerne læser. Det er denne markering der afgør om den pågældende overskrift er H1, H2, H3, H4, H5 eller H6.
Mange tror, fejlagtigt, at det er selve størrelsen på teksten der afgør det, altså at den største tekst automatisk er H1-overskriften - men sådan er det ikke. Du kan heller ikke gøre en overskrift til et H-tag ved at gøre den fed, skrå eller andet.
Når det er sagt, er H-tag ikke det eneste Google bemærker
Søgemaskinerne lægger naturligvis også mærke til, om du har tekststykker eller overskrifter som er markeret med fed skrift, skråskrift eller hvilken størrelse den har.
Et tekststykke, som f.eks. sætningen herover, der er fedmarkeret, bliver læst af søgemaskiner som værende "mere interessante". Med andre ord, forventer søgemaskinerne at det er særligt værdifuldt indhold du har fremhævet.
Hvis ikke det er mere interessant, eller intet har med sidens indhold at gøre, så bliver du dog ikke straffet af det. Du kan også bare gøre det for at gøre teksten mere læsevenlig, hvilket absolut også er positivt for søgemaskinerne.
Brug ikke H-tags på andet end overskrifter
Nogle udviklere og/eller shopsystemer og hjemmesideprogrammer kan finde på, at bruge H-tags på indhold som går igen på flere eller alle sider. Her tænker jeg f.eks. på menu-punkter, overskrifter og tekster i din footer, diverse knapper mv.
Det er ikke godt, og gør bare at søgemaskinerne bliver forvirret. For hvis både du har en overskrift med et H-tag, og samtidig en masse H-taggede menupunkter, hvad handler denne side så faktisk om? Kjoler? Sko? Addidas?