GUIDE: Lær at skrive SEO-optimerede tekster

Gode tekster er, synes jeg, ret svære at skrive. Det tager også lang tid at forberede indhold til teksten, skrive og læse korrektur og rette fejl. Også selvom du kan få hjælp til tekster med diverse AI chats, så tager det stadig lang tid at skrive en god tekst.

Den vigtigste regel: Du skriver tekster til de besøgende, ikke til Google. Skriv tekster som giver læseren værdi og lad være med at fylde en masse pludder-tekst ind på dine sider.

Læs mere om tekster:

SEO-venlige tekster

En god søgemaskineoptimeret tekst til webshop eller hjemmeside, handler mest om at skabe værdifuldt og unikt indhold. Vis at du ved noget om det emne du skriver om, beskriv emnet bredt og prøv at besvare spørgsmål læseren måtte have eller få.

SEO-eksperter skriver meget om E-E-A-T (Erfaring, Ekspertise, Autoritet, Troværdighed). Prøv at koge det ned til det jeg lige har beskrevet herover. Skriv til dine læsere, men naturligvis huske at Google skal forkæles, og herunder er mit bud på en god SEO-tekst opskrift helt generelt.

Nyskrevne tekster VS omskrivning af eksisterende
Reglerne er sådan set ens, om du skal skrive en ny tekst eller omskrive eller opdatere en gammel tekst. Normalt anbefaler jeg ikke bare at slette den gamle tekst, for at skrive en helt ny. Men det kan være nødvendigt hvis teksten er dårlig, ren ChatGPT eller direkte forældet.

Tålmodighed, min ven!
Brug den tid det tager, at skrive en god tekst. Det har selv været min værste fjende, tålmodigheden altså. Men at skrive en gode søgemaskineoptimeret tekst tager tid, men det er tiden værd! Hellere skrive/omskrive én god tekst om ugen, end at jappe 10 tekster igennem - ja, det mener jeg!

ChatGPT og AI tekster
Du kan få hjælp til at skrive SEO-tekster med ChatGPT, men tro mig - det er ikke løsningen på hverken tid eller kvalitet. Bruger du ChatGPT forkert, kan det i værste fald ødelægge din sides placeringer i Google!

Jeg bruger primært ChatGPT som min daglige assistent, korrekturlæsning, FAQ oplæg og ideer/sparring på emner. Men med en god promp (ChatGPT kommando) kan det sagtens bruges til andre tekster.

> Få min hjælp til ChatGPT på din webshop

Bruger du ChatGPT forkert, kan det i værste fald ødelægge din sides placeringer på Google!
- Steffen om ChatGPT-tekster

Huskeregler til en god SEO-tekst

Jeg har faktisk selv lavet en tjekliste med disse punkter, som jeg kan krydse af når jeg skriver en ny tekst. Det betyder ikke at jeg har alle elementer med, men jeg har i det mindst overvejet dem. Tjeklisten (grundopskriften) på en god SEO-tekst til produktkategorier, blogindlæg, artikler, landingssider og lign. på hjemmesider er:

  

  • Lav søgeordsanalyse og find primære og sekundære søgeord
  • Én H1 overskrift indeholdende primært søgeord
  • H2 overskrifter til store emner, H3 til underemner
    - Læs: Guide til H-overskrifter
  • Unik, værdiskabende tekst som beskriver emnet bredt
  • Pæn opbygning som gør teksten letlæselig
  • Brug billeder, grafer, video mv. hvor det er relevant
    - Læs: Guide til billeder
  • Naturligt indsatte interne og eksterne links med ankertekst
    - Læs: Guide til linkbuilding
  • Indsæt dato og forfatter som linker til en side "om forfatteren"
    - Se eksempel i bunden af denne side

Når du har skrevet eller omskrevet din første SEO-tekst, så vil jeg gerne tilbyde at tjekke den og give dig feedback. Kontakt mig her.

Tekster i produktkategorier

Nu har du læst om grundreglerne for en god søgemaskineoptimeret tekst. Nu prøver vi at kigge mere specifikt på produktkategorier på webshops. De har nemlig, også af mig, altid været nedprioriteret som en "Google-tekst". Men det er altså forkert!

Kategoribeskrivelser på webshops er vigtige. Søgemaskiner bruger kategoritekster til at forstå hvad du ved om emnet, hvilke produkter og produkttyper du sælger og hvad der gør dig unik i den forbindelse.

Skriv til læseren
Men du skal skrive teksterne sådan, at læseren får værdi ud af at læse den. Læseren skal få besvaret spørgsmål deri og bliver klogere af at læse teksten. Derfor er det blandt andet vigtigt, at teksten er let at læse, er relevant for emnet og at den indeholder netop dét de søger efter.

Er du heldig, bliver læseren din næste kunde!

  

Sådan tuner du din kategoribeskrivelse

Jeg gentager lige: Skriv så dine læsere får værdi af din tekst, gør den let og spændende at læse. Det handler ikke om at du skal skrive mest muligt, dog helst +400 ord pr. side. Du skal i stedet skrive bedst muligt!

Hvordan finder jeg ud af, hvad jeg skal skrive om?
Det gør du ved at lave en søgeordsanalyse. Altså du laver en brainstorm om emnet, og finder frem til alle de mulige ord og fraser, som mulige kunder vil kunne finde på at søge efter dit emne (produkt, produkttype, service, viden eller hvad du nu tilbyder).

På den måde finder du nemlig ud af hvad der søges efter, og derved hvad du skal skrive om - og hvilke spørgsmål du skal besvare i teksten.

Udover en generel beskrivelse af emnet, altså det at fortælle hvad det er og kan helt grundlæggende, så kan du f.eks. skrive om:

  • FAQ / Ofte stillede spørgsmål
  • Din leverandørs historie
  • Typiske problemer, som dit produkt kan løse
  • Fordele som netop du har i forhold til produktet
  • Beskriv kvalitet, materialer, farver, størrelser mv. (men hold dig til emnet)
  • Hvordan man bruger produktet
  • Tips og tricks
  • Typiske misforståelser
  • Guide til valg af korrekt produkt

Hvis jeg skal fremhæve nogle som gør det her fantastisk godt, er det desværre ikke en af mine egne sider. Men tag et kig på Matas.dk og rul ned under produkterne.

Tekster på produkter

Produkttekster er "lidt mindre komplicerede" og kan gøres hurtigere, med fordel også med hjælp fra ChatGPT. Min generelle anbefaler er, at du deler dine produkter op når du opretter dem. Dem som har stor værdi for dig (sælger godt, stor avance eller stor SEO-potentiale). Og dem som bare skal oprettes og være okay.

Jeg har ikke samme guide til produktbeskrivelser som jeg har til f.eks. kategoribeskrivelser. Produkter har en række specifikationer som skal beskrives, så kunden ved hvad produktet kan. Det svære er dog, at huske at få skrevet det hele. Prøv at tænke som om du intet vidst om produktet, og beskriv:

  • Hvordan virker det?
  • Hvad følger med ved køb?
  • Hvad følger ikke med ved køb (bør jeg lave tilkøb)?
  • Har det særlige egenskaber? (produceret i DK, bæredygtigt, unikke funktioner mv.)
  • Hvordan er kvalitet, farve, størrelse, materiale?
  • Hvorfor koster det mere/mindre end andre tilsvarende produkter?
  • Er leverandøren unik/værd at nævne?
  • Er produktet en del af en serie?

  

Vigtige produkter
Brug tiden på dine vigtigste produkter. 80/20 reglen gælder sikkert også for dig, altså 20% af dine produkter står for 80% af omsætningen. Brug derfor 80/20 reglen til at fordele tiden: Brug 80% af tiden på de 20% vigtigste varer.

Jeg anbefaler at du skriver dine produkttekster på de vigtige varer selv, og helt går udenom ChatGPT. Lav dem 100% unikke, sikre at du får alle nuancer med, og at du får fortalt alt det bedste om produktet på en spændende måde. Selvfølgelig ud fra en hurtig søgeordsanalyse.

Andre produkter
Når du har brugt det meste af tiden på vigtige produkter, må du spare tid på de "mindre vigtige". Nu har du kun 20% af tiden tilbage, men 80% af varerne. Her kan jeg anbefale ChatGPT, især hvis du har gode specifikationer på dine produkter. Få lavet en god prompt (opskrift til ChatGPT) som du kan genbruge - jeg kan hjælpe med at lave en ChatGPT-prompt til produktbeskrivelser.

Pas på med links
Generelt skal du passe på med at lave links til andre produkter i dine produktbeskrivelser. I hvert fald hvis dine produkter udgår løbende. Har du links i alle dine produkttekster, skal du rette/slette dem løbende når varen de linker til udgår.

Et lille tip kan i stedet være, at du linker via dine specifikationer, eller kun indsætter links som ikke ændres (f.eks. linker til varemærkets kategoriside). På GrydeGuru linker deres specifikationer som eksempel til:

  • Mærke til produkts brand-kategori
  • Produkttype til kategorien med andre lignende varer
  • Vareansvarlig til en side med info om personen

Tekster i blogindlæg og artikler

At skrive søgemaskineoptimerede blogindlæg og artikler, minder meget om at skrive kategoritekster. Forskellen er primært, at du i en artikel eller blogindlæg ikke har produkter relateret til "lige ved siden af" (oppe over teksten). Derfor skal du tænke en smule anderledes.

CTA (call-to-action) er prio-1
Du skal hele tiden tænke i, at kunne sende læseren videre. Vel at mærke på rigtig tid og sted i artiklen. Det gør du ved såkaldt Call-to-action, altså elementer som læseren skal trykke på for at komme videre. Det vil typisk være at sende dem til et produkt, en varekategori, et andet blogindlæg eller en kontaktformular.

Du kan lave CTA på forskellige måder, de mest almindelige er:

  • Knapper, ligesom de orange på denne side
  • Links forskellige steder i teksten
  • Bannere / billeder som linker til et produkt
  • Produktbånd med produkter med relation til teksten
  • Popup med tilbud eller tilmelding til nyhedsbrev

Læsevenlighed er super-vigtigt
Selvfølgelig er læsevenlighed altid vigtigt. Men når vi taler artikler og blogindlæg er det ekstra vigtigt. Du har nemlig ikke rigtigt andet at byde på, end det indhold du har lavet. I en produktkategori er der spændende varer, men i et blogindlæg er der kun det indhold du har skabt.

Måden du gør det på er ved at være konkret, informativ, huske overskrifter og tekstafsnit, indsætte billeder, videoer, infografikker osv. Har du glemt det, så genlæs hvad en god SEO-tekst er.

Og jeg vil gerne indrømme - jeg er ikke verdensmester i at skabe lækre, letlæselige artikler med visuelt content og jeg skal give dig. Men jeg øver mig!

Artiklen er skrevet af Steffen Andersen

Sidst opdateret: 4. jul. 2024

Det behøver ikke være så svært, at få gang i biksen 🚀
» Kontakt mig 
«

GangiBiksen.dk | Sitemap | SAMK ApS | CVR 37306223