Nu har du læst om grundreglerne for en god søgemaskineoptimeret tekst. Nu prøver vi at kigge mere specifikt på produktkategorier på webshops. De har nemlig, også af mig, altid været nedprioriteret som en "Google-tekst".
Men det er altså forkert!
Kategoribeskrivelser på webshops er vigtige. Søgemaskiner bruger kategoritekster til at forstå hvad du ved om emnet, hvilke produkter og produkttyper du sælger og hvad der gør dig unik i den forbindelse. Selvfølgelig skal kategoribeskrivelser være SEO-optimeret, men..
Du skal skrive til mennesker
Men du skal skrive teksterne sådan, at læseren får værdi ud af at læse den. Læseren skal få besvaret spørgsmål deri og bliver klogere af at læse teksten. Derfor er det blandt andet vigtigt, at teksten er let at læse, er relevant for emnet og at den indeholder netop dét den besøgende leder efter.
Er du heldig, bliver læseren din næste kunde! 💰
Her skal teksten være placeret
I dine produktkategorier bør du have SEO-tekster både over og under produkterne. Men husk at det ikke skal være generende for den besøgende, og det skal være relevant.
Lidt tekst over produkterne
2-5 korte og præcise sætninger som beskriver hvad kategorien indeholder. Husk at have dine primære og gerne sekundære søgeord med her også.
Meget tekst under produkterne
Den store tekst skal selvfølgelig ligger under dine produkter. Det er her du har den lang fyldtekst, guides, FAQ og den slags.
Sådan tuner du din kategoribeskrivelse
Jeg gentager lige: Skriv så dine læsere får værdi af din tekst, gør den let og spændende at læse. Det handler ikke om at du skal skrive mest muligt, dog helst +400 ord pr. side. Du skal i stedet skrive bedst muligt!
Hvordan finder jeg ud af, hvad jeg skal skrive om?
Det gør du ved at lave en søgeordsanalyse. Altså du laver en brainstorm om emnet, og finder frem til alle de mulige ord og fraser, som mulige kunder vil kunne finde på at søge efter dit emne (produkt, produkttype, service, viden eller hvad du nu tilbyder).
På den måde finder du nemlig ud af hvad der søges efter, og derved hvad du skal skrive om - og hvilke spørgsmål du skal besvare i teksten.
Udover en generel beskrivelse af emnet, altså det at fortælle hvad det er og kan helt grundlæggende, så kan du f.eks. skrive om:
- FAQ / Ofte stillede spørgsmål
- Din leverandørs historie
- Typiske problemer, som dit produkt kan løse
- Fordele som netop du har i forhold til produktet
- Beskriv kvalitet, materialer, farver, størrelser mv. (men hold dig til emnet)
- Hvordan man bruger produktet
- Tips og tricks
- Typiske misforståelser
- Guide til valg af korrekt produkt
Hvis jeg skal fremhæve nogle som gør det her fantastisk godt, er det desværre ikke en af mine egne sider. Men tag et kig på Matas.dk og rul ned under produkterne.