Her er mine bedste råd til dig, som skal åbne webshop

Står du og skal åbne en webshop, så søger du nok alle de råd du kan komme i nærheden af. Mine råd passer til dig, som ikke har stor (eller nogen) erfaring indenfor webshops.

Om du i dag har en fysisk butik, er skraldemand eller sygeplejerske betyder ingenting. Om du sælger abonnementsløsninger, biler eller medicin har en større betydning, men det fortæller jeg lidt om herunder.

Få min liste > Komplet opgaveliste til at åbne webshop

Jeg har lavet en komplet liste, som giver dig alle de opgaver du skal gøre, når du skal åbne din webshop. Når jeg siger komplet, så mener jeg komplet - men overskuelig.

👉 Download opgavelisten i Excel her

I listen finder du, punkt for punkt, de opgaver du skal igennem. Alle punkterne er prioriteret, så du bare skal starte fra toppen, og arbejde dig nedad. Det lyder måske simpelt, og det er det faktisk også.

Husk altid: Gør det simpelt

Mit bedst råd er, at holde det simpelt. Jeg ser alt ofte, at mange projekter drukner i for alt store ambitioner. Eller mere præcist, at man forventer, at alle ambitionerne skal indfries fra dag ét! Sagt på en anden måde, dit projekt bliver totalt uoverskueligt.

80/20 reglen hælder også her:

    • 80% ikke kommer i gang, da opgaven simpelthen bliver for stor.
    • 20% kommer alt for sent i gang, med et projekt som er uskarpt.

      

    Den simple løsning

    Når din opgaver vokser sig større - for det gør den som regel - så del den op i mindre bidder. På den gør du projektet mere overskueligt, og det hjælper dig med, at dele opgaver op i de to primære bokse:

    Need to do
    Opgaver som er afgørende for, at din kommende webshop kan åbne. Her tænker jeg f.eks. på:

    • Leverandøraftaler
    • Få en webshop (se mine forslag til nemme webshopsystemer)
    • CVR nr. og bankkonto
    • Fragtaftale, betalingsaftale og regnskab

    Nice to do
    Er ting som sådan set godt kan vente, altså som ikke er afgørende for, at du kan begynde at sælge produkter på en webshop. Det er f.eks.:

    • Skrive blogindlæg
    • Få leverandøraftale med en svær leverandør
    • Aftaler om betalt markedsføring
    • Få læst korrektur

    Klart. Nice-to-do-tingene skal laves - det behøver bare ikke være før du åbner din webshop.

    1: Skriv ned hvad du vil og kan

    Lav en form for masterplan, businessplan eller opgaveplan omhandlende din ide. Også denne skal du holde simpel og overskuelig. Det skal være et dokument som du kan vende tilbage til, når du (for det sker) bliver lidt forvirret, eller farer vild i dit projekt.

    Noter også hvad du selv kan lave, og derved også hvilke opgaver, du skal have hjælp til.

    Og del din plan

    Når du har lavet din plan, så del den med andre. Når du lader andre læse din plan, vil du opleve, at de faktisk har ret gode tanker og spørgsmål. Du vil blive overrasket over hvor gode input du får. F.eks.:

    • Forstår de din ide?
    • Kan de se hvad du vil opnå?
    • Kender de andre som har lavet noget lignende?
    • Har de erfaring med det?
    • Har de selv haft brug for det, men ikke fået det købt/gjort (og hvorfor)?

    2: Hvad kræver din ide?

    Næste step er, at du finder ud af hvad du har brug for, for at kunne sælge dit produkt. Det er afgørende at du får afklaret dette for, at du kan finde et webshopstem som passer til dit produkt.

    Det kan du f.eks. gøre ved at:

    • Tjekke dine konkurrenter.
    • Beskrive, hvis dit produkt kræver andre produkter, for at kunne sælges.
    • Beskrive webshop funktioner der kræves (f.eks. fler-styk rabat, samlepakker, abonnementssalg mv.).
    • Ved fysiske produkter; Hvor skal du have lager og hvem skal pakke ordrerne?

    3: Alting koster penge - og tid

    En ting som stopper mange ideer, er økonomi. Har du penge til at åbne en professionel webshop, evt. købe det IT-udstyr der kræves, købe varelager hjem og måske gå på nedsat tid i en periode?

    Nej? Det kan måske lade sig gøre alligevel.

    Penge kan være afgørende i visse projekter, men ikke altid. Du kan f.eks. vælge et simpelt & billigt webshopsystem hvor du selv kan klare det meste. Og du kan låne lidt plads på et lager hos en anden webshop.

    Hvis du absolut har brug for penge til dit projekt, kan du selvfølgelig vælge at gå i banken. Det kræver en gennemtænkt plan, og man kan ofte føle, at det også kræver at du skal pantsætte både bolig, børn og kæledyr.

    Som alternativ til det, kan du finde en investor eller optage et lån via Capino eller Saxis. Er din ide rigtig god, så kan du også få mig som investor.

    4: Den sikre vinder

    Der er en evne, som måske er den absolut mest betydningsfulde. Jeg havde heller aldrig selv startet min første webshop, hvis ikke jeg havde denne - ret simple og lidt oversete - evne:

    At få ting gjort 🫵

    Det er forskellen på, om du får den webshop, med de fantastiske produkter du har i tankerne. Kun derfor får du åbnet den klinik, som du synes mangler i din by. Og havde du ikke taget skridtet, og fået det gjort, var din butik ikke blevet byens fedeste forretning.

    Det er sikkert også årsagen til, at din nabo sidder og strikker, samtidig med hun drømmer om den webshop med strikkeopskrifter hun aldrig fik åbnet. Alt imens sidder og lægger de nyeste produkter ind, søndag aften.

    Artiklen er skrevet af Steffen Andersen

    Sidst opdateret: 15. jun. 2024

    Det behøver ikke være så svært, at få gang i biksen 🚀
    » Kontakt mig 
    «

    GangiBiksen.dk | Sitemap | SAMK ApS | CVR 37306223