Mit bedst råd er, at holde det simpelt. Jeg ser alt ofte, at mange projekter drukner i for alt store ambitioner. Eller mere præcist, at man forventer, at alle ambitionerne skal indfries fra dag ét! Sagt på en anden måde, dit projekt bliver totalt uoverskueligt.
80/20 reglen hælder også her:
- 80% ikke kommer i gang, da opgaven simpelthen bliver for stor.
- 20% kommer alt for sent i gang, med et projekt som er uskarpt.
Den simple løsning
Når din opgaver vokser sig større - for det gør den som regel - så del den op i mindre bidder. På den gør du projektet mere overskueligt, og det hjælper dig med, at dele opgaver op i de to primære bokse:
Need to do
Opgaver som er afgørende for, at din kommende webshop kan åbne. Her tænker jeg f.eks. på:
- Leverandøraftaler
- Få en webshop (se mine forslag til nemme webshopsystemer)
- CVR nr. og bankkonto
- Fragtaftale, betalingsaftale og regnskab
Nice to do
Er ting som sådan set godt kan vente, altså som ikke er afgørende for, at du kan begynde at sælge produkter på en webshop. Det er f.eks.:
- Skrive blogindlæg
- Få leverandøraftale med en svær leverandør
- Aftaler om betalt markedsføring
- Få læst korrektur
Klart. Nice-to-do-tingene skal laves - det behøver bare ikke være før du åbner din webshop.